Beton rácspadozat csere a hizlaldában: jól megtervezni és gyorsan véghezvinni


Beton rácspadozat csere a hizlaldában: jól megtervezni és gyorsan véghezvinni

Maximum 18 mm réseltség 2013. január 1. óta. Aki még nem cserélte ki a régi padozatot, annak igyekeznie kell. Néhány tudnivaló és praktikus tanács a betonrácsok cseréjéhez.

Az biztos, hogy izzasztó munka, de az állatjóléti törvények mindenképpen megkövetelik. Több, mint egy éve már az európai hízókibocsátók folyamatosan cserélik a régi beton rácspadozataikat. Ez érezhető is volt: 2012 ősze és 2013 tavasza között a betonrács gyártók szállítási ideje 4 hónapra nőtt.

Mit követel meg az állatjólét?

2013. január 1-től csak olyan beton rácspadozat használható a hizlaldákban, ami legalább 80mm vastagságú és maximum 18 mm réseltségű. Továbbá úgy kell lefektetni a rácsokat, hogy azok se sérülést, se fájdalmat ne okozzanak a sertéseknek.A padozatnak semmilyen egyenlőtlenséget nem szabad mutatnia. A rácsokat darabos áruként kell legyártani úgy, hogy folyamatos, egybefüggő réseltség nem lehet a rácson. A felülete sima és csúszásmentes, élei lekerekítettek.

Betonrács csere

Betonrács csere

Mi okoz problémát a gyakorlatban?

Az 1995 előtt épített hizlaldák rácsai még 18 mm-nél többnyire nagyobb réseltségűek. Akkor még a réseltség szélessége és a szigorú állatjóléti törvények nem voltak napirenden. Sok gyártó olyan rácsokat gyártott és adott el, amelyeknél még a jobb áteresztőképesség volt a lényeg, így tisztábban lehetett a padozatot és a hízókat is tartani. Előszeretettel használták a 20 mm-nél szélesebb réseltségű rácsokat. Ezen betonrácsok használata akkoriban megmagyarázta azt a tényt, hogyha a padozaton elterülő trágyát a hízók széthordták, se a pihenőtér, se a sertések nem lettek koszosak.

Csak a betonrács csere marad?

A rácspadozat gyakran szerves része a tartástechnológiának:

  • etetőhelyek alatt (vályú, automata önetetők)
  • karámrendszer alatt

Tehát világos, hogy a karámrendszert – ami időközben akár már felújításra is szorulhat – és a vályúkat (etetőket) ki kell bontani. Ezzel együtt a karámrendszer oszlopait is le kell ellenőrizni. Az oszlopokat és tartóelemeit tüzetesen át kell nézni, mert lehet, hogy már elkoptak, elhasználódtak (korrózió, sérülés). A kutricák ilyenkor sok esetben újrakiosztásra kerülnek: nagyobbak lesznek, ezzel a férőhelyszám is megnövekszik és gyakran kisebb etető kerül be (vályú helyett önetető, vagy rövidebb vályú). De összességében a karámrendszer csere inkább elvesz férőhelyet. De például a régi vályúk cseréjével a férőhely akár 10%-kal növelhető. Érdemes szenzoros rövid vályún elgondolkodni, vagy a meglévőt szenzorossá átalakítani, ha folyékony takarmányozó rendszer már eredetileg ki van építve.

Régi szabvány és kopott felületű betonrács padozat: használata tilos, cseréje kötelező

Régi szabvány és kopott felületű betonrács padozat: használata tilos, cseréje kötelező

Előkészületek a taposórács cserére

  • mikor lesz kihajtva az utolsó turnus?
  • mennyi idő kell a cseréhez és átalakításhoz?
  • időpuffer meghatározása az előre nem látható problémák miatt
  • a beszállítókat az esetleges leállásról tájékoztatni
  • időben történő rács rendelés és pontos szállítás
  • a szerelés pontos dátuma
  • vályúcsere, azok beszerzése, elhelyezésük megtervezése
  • segítők, szerelők felkutatása, leszervezése (párosával)
  • betonrács szállító kocsi és emelőkocsi, targonca, homlokrakodó biztosítása

Rész betonrács padozat vagy teli betonrács padozat?

A régebbi padozatokra, amik csak részben taposórácsosak, olyan rácsok kerültek lefektetésre, amelyek réseltsége nagyobb, mint 18 mm. Ezek cseréje a legrövidebb és legegyszerűbb eljárás. Ám sokszor ilyenkor felvetődik a gondolat, hogy az átalakítás után az istálló még sokáig üzemben lesz és követve a technológiák fejlődését, teljes rácspadozat lefektetése szükséges. Ehhez az embernek pontos tervet kell készítenie. Így a következő pontoknak kell teljesülniük:

  • központi folyosót kell kiépíteni (közlekedés, felhajtás és szellőzés (alsó légcsatorna) miatt)
  • meghatározni az istállót, úgymint ki- és behajtás iránya
  • pihenő és karantén kutricákat kialakítani
  • rakodóteret kiépíteni (felhajtófolyosó)
  • szellőzést a legmagasabb lehetséges állatlétszámhoz kalibrálni

Milyen problémákkal találkozhatunk a rácsok cseréjekor?

A lagúnák alján marad egy 6-10 cm-es réteg, amit nehéz feltakarítani:

  • a trágyaréteget lapáttal kell felkaparni és az istállóból kihordani; fontos, hogy ne a lagúna trágyacsövein keresztül engedjük le

A lagúnának túl nagy az esése:

  • az aljzatbetont ki kell szinterezni – nincs szinteltérés, százalékos ejtés (!)

A trágya szivárog:

  • fel kell újítani vagy kicserélni a tárgyadugókat a lagúna aljában

A lagúna falak peremezése letöredezett:

  • felújítás vagy teljes betonozás szükséges

A tartófalak alapozása nem elég mély:

  • az alapokat meg kell erősíteni

A rácsok felfekvő felülete (lagúnaperem) egyenetlen:

  • az egyenetlenséget kiszinterezni
  • locsolóslagot a rácsok alá fektetni (vagy dilatációs habcsík)

Szellőzés:

  • amennyiben az átalakítás után több sertés kerül az épületbe/terembe, a szellőzéstechnika teljesítményét a megnövekedett állatlétszámhoz kell igazítani

Mennyibe kerül a rácsok cseréje?

A költségeket nehéz meghatározni, függ a felújítás mértékétől. Ha csak a rácsok cseréje történt meg és a karámrendszer is csak felújításra került és mindez rokoni, baráti segítőkkel, akkor 40-60 EUR/hízóra jön ki az összköltség (adat: Ausztria). Amennyiben, ha a szellőzés vagy a takarmánybehordó rendszer is átalakításra került, akkor az összeg akár a duplája is lehet. Ha bontási és építőmesteri munkák is felmerülnek, akkor a költségek az idő- és emberigény függvényében előre nehezen kalkulálhatók. A betonrácsok ára a gyártók kínálatából könnyen kiszámolhatók.

Szerző: Franz Strasser Abl
Forrás: Landwirt 13/20
Fordítás: tartastechnolgia.hu

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.